f
a
r
i
o
n
f
a
r
i
o
n
ME
ME
NU
NU
Archiwum
01
O projekcie
02
Kontakt
03
Wstęp
04
Cień artysty
05
Studio portretowe
06
Portret życia lokalnego
07

Klikając „wyślij” akceptujesz naszą politykę prywatności

Wiadomość wysłana.
Dziękujemy!
Wystąpił błąd podczas wysyłania wiadomości

studio
porte-
towe

Około połowa odkrytych i zdigitalizowanych fotografii Bolesława Fariona to portrety studyjne. Wszystko wskazuje na to, że fotografia studyjna była jego źródłem zarobku. Na zdjęciach widzimy bardzo różne osoby: robotników w roboczych, brudnych strojach, żołnierzy w mundurach, kobiety w prostych ówczesnych sukienkach, dzieci, aż do elegancko przystrojonych mężczyzn i starszych pań w żakietach. Fotografie służyły klientom prawdopodobnie zarówno do dokumentów, jak i dla własnych pamiątkowych potrzeb. 

kobieta z chustą na głowie w płaszczu w kratę, portret studyjny
mężczyzna w średnim wieku w garniturze, portret studyjny
mężczyzna w jasnej koszuli i ciemnym płaszczu, portret studyjny
młody mężczyzna w marynarce, portret studyjny

Wszystkie portrety wykonywane były za pomocą aparatu średnioformatowego. Nie wiemy, niestety, jakiej produkcji był to aparat oraz skąd pochodziły negatywy. Nie wiemy też, czy fotograf używał jednego aparatu do zdjęć studyjnych i plenerowych, czy może dysponował większym zasobem sprzętu. Dziwi jednak, że prawie wszystkie portrety studyjne wykonane są z widocznym kunsztem i doświadczeniem - posiadają piękną głębię ostrości, są dobrze wykadrowane oraz dobrze naświetlone - gdy tymczasem wiele spośród zdjęć wykonanych poza studiem posiada różnego rodzaju błędy, zarówno techniczne, co kompozycyjne. Na niektórych postaci są ucięte przez kadrowanie, inne prześwietlone lub nieostre. Błędy powtarzają się na wielu zdjęciach, możliwym więc jest, jeśli założyć, że Bolesław Farion posiadał doświadczenie w posługiwaniu się aparatem fotograficznym, że jego sprzęt posiadał pewne defekty. 

starsza kobieta, portret studyjnystarszy mężczyzna z wąsem w koszuli w kratę i w marynarce, portret studyjny
kobieta w ciemnym płaszczu, portret studyjny
starszy mężczyzna w krawacie i swetrze, portret studyjny
kobieta w średnim wieku w garsonce, portret studyjny
pełen pierwszokomunijny portret eleganckiego chłopca trzymającego święty obrazek

Warto przyjrzeć się niektórym z portretów by zobaczyć, jak w dawnych czasach fotograf radził sobie z analogowym retuszem zdjęć. Dokonywał go bezpośrednio na naświetlonych i wywołanych negatywach. Na wielu z nich widoczne są wydrapania na liniach zmarszczek osób pozujących. Bardzo cienkie kreski widoczne są pod oczami, na policzkach, przy ustach. Wydaje się, że fotograf w dość nieudolny sposób za pomocą igły lub innego ostrego narzędzia próbował poradzić sobie z oznakami starości osób portretowanych. 

Tomasz Stelmaski

mężczyzna z wąsem w koszuli w kratę i w marynarce, portret studyjnymłody mężczyzna w marynarce i krawacie, portret studyjny
młoda kobieta w chuście na głowie, portret studyjnymłody mężczyzna w marynarce i krawacie, portret studyjny
portret studyjny starszej kobiety w czerni
lokowana kobieta w wieku średnim we wzorzystej bluzce, portret studyjny
młoda kobieta w eleganckiej białej bluzce i perłach siedząca w kamizelce, portret studyjny
uśmiechnięta kobieta, portret studyjny
kobieta w ciemnej koszuli, portret studyjnyciemnowłosy mężczyzna w stroju roboczym, portret studyjny
starsza kobieta w ciemnym ubraniu, portret studyjny, fotografia niedoświetlonamłoda kobieta w eleganckiej bluzce i marynarce, portret studyjny
młody mężczyzna w garniturze, portret studyjnykobieta w średnim wieku w bluzce i płaszczu, portret studyjny
chłopczyk w czapce i kraciastej kurtce, portret studyjny
Znasz historię któregoś ze zdjęć?

Kliknij na zdjęcie, otwórz formularz i napisz do nas, a dodamy Twoją opowieść do archiwum.

Towarzystwo tradycji akademickiej logo
Ministerstwo Kulturyi Dziedzictwa Narodowego
Website by Wtem
© Muzeum Kresów w Lubaczowie 0000